L’Home dels Nassos és una de les figures més misterioses i també més desconegudes de la cultura popular catalana.
La canalla surt al carrer en busca d’un home estrafolari amb 365 nassos, però es troben un home amb un sol nas. Darrera l’expressió de “tants nassos com dies té l’any” s’amaga un parany: si estem a dia 31 i ja s’acaba l’any, vol dir que quan veiem a l’Home dels Nassos només tindrà un nas! Però us imagineu com deu ser quan es desperti el dia 1 de gener amb 365 nassos?
Cada any, es tradició en cada poble o ciutat trobar l’Home dels Nassos en algun punt concret. A Esplugues de Llobregat surt de l’Avenç i passeja pels carrers del poble durant el matí del 31 de desembre. L’any 2020, malgrat la pandèmia, l’Avenç vol mantenir la cultura viva i a l’abast de tothom. És el 31 de desembre de 2020 quan es presenta per primer vegada l’Home dels Nassos, una figura de l’Avenç vinculada a la seva secció de teatre amateur, l’Endoll Teatre, acompanyat pels capgrossos d’Esplugues, gràcies a la col·laboració de la Colla de Geganters
d’Esplugues.
L’any 2021, com a continuació del projecte inicial, es crea la figura de la Dona dels Nassos, com un nou element de l’imaginari popular creat per posar en situació d’igualtat el gènere femení compartint protagonisme amb el masculí ja representat per l’Home dels Nassos. En aquest sentit, amb una clara voluntat de potenciar el paper de la dona en l’imaginari de les festes populars i tradicionals, la Dona i l’Home dels nassos, acompanyats per una banda de músics locals, surten en cercavila per les zones d’Esplugues més comercials.
La Banda de l’Home i la Dona dels Nassos està composta per instruments d’arrel tradicional com gralles, tarotes i timbals, i per instruments de metall, com tubes i trombons. Són els encarregats de tocar el ball propi, que va composar l’instrumentista espluguí Sergi Sagristà, i
altres temes de caire nadalenc.
Aquestes dues figures neixen amb la voluntat de col·laboració entre L’Avenç i les associacions de comerciants locals amb la clara intenció de buscar la complicitat entre el món comercial i el món de la cultura popular i tradicional.